5 tips voor een betrouwbare webshop: van sterke service tot slim inkopen
:focal(4834x1840:4835x1841))
:focal(4834x1840:4835x1841))
Steeds meer Belgen shoppen online en dat biedt enorme kansen voor jou als retailer. Een webshop opent de deur naar nieuwe klanten, extra verkoopmomenten en waardevolle inzichten. Maar: met de groei van e-commerce stijgt ook het aantal klachten en twijfels bij consumenten. Vertrouwen is dus belangrijker dan ooit. Die bouw je met sterke service én een zorgvuldig samengesteld aanbod van betrouwbare merken en producten waar jij 100% achter staat. In dit artikel ontdek je waarom het loont om mee op de kar van e-commerce te springen en krijg je 5 praktische tips over hoe je het vertrouwen van klanten versterkt en klachten voorkomt met jouw webshop.
E-commerce groeit en jij groeit mee
Wist je dat 76% van de Belgische consumenten in 2024 minstens één online aankoop deed? Vooral kleding, schoenen en accessoires blijven toppers, goed voor bijna de helft van alle aankopen.
Belgische e-commerce doet het beter dan het Europese gemiddelde, maar landen als Nederland en Frankrijk lopen nog steeds voorop. Dat betekent één ding: de Belgische markt zit vol groeipotentieel.
Met bijna elke Belg online is het moment om te investeren in je webshop nú. Want online verkoop biedt veel meer dan alleen extra omzet. Je krijgt onder andere:
Meer zichtbaarheid, naast je fysieke winkel.
Meer gemak voor klanten die op elk moment willen kunnen shoppen.
Meer kennis over wat klanten écht zoeken, dankzij waardevolle data en feedback.
Kortom: een webshop is geen luxe meer, maar een essentieel verlengstuk van je winkel. En jouw succes online begint met de juiste producten. Als retailer maak jij het verschil door collecties aan te bieden die kwaliteit uitstralen en verwachtingen overtreffen. En dat begint bij zorgvuldig inkopen: producten zien, voelen en vergelijken bij betrouwbare merken. Bij Trademart ontdek je die kwaliteit van dichtbij, zodat jij met vertrouwen je online aanbod kan samenstellen.
Omnichannel: de brug tussen winkel en webshop
Zodra je collectie goed zit en je webshop draait, is de volgende stap om al je verkoop- en communicatiekanalen met elkaar te verbinden. Deze zogenaamde omnichannel strategie zorgt dat jouw fysieke winkel en webshop elkaar versterken. Want klanten denken niet meer in termen van online of offline. Ze willen gewoon een vlotte koopervaring, van inspiratie tot aankoop en levering.
Een sterke omnichannel strategie zorgt ervoor dat je:
producten, prijzen en voorraad overal consistent houdt,
klanten herkent: of ze nu in je winkel of online kopen,
en vertrouwen opbouwt dankzij een herkenbare merkervaring.
Lees meer over omnichannel retail en ontdek praktische inzichten voor een betere klantbeleving.
5 tips om vertrouwen te versterken en klachten te vermijden
Meer e-commerce betekent helaas ook meer klachten. Steeds vaker krijgt de FOD Economie meldingen over bestellingen die niet of te laat geleverd worden, verkeerde of inferieure producten, of webshops die onbereikbaar blijven bij vragen over garantie of terugbetaling.
Hoe meer mensen online kopen, hoe hoger hun verwachtingen. En terecht: een webshop waar klanten blijven terugkomen, biedt meer dan alleen een helder aanbod, een makkelijke check-out en standaard verzendopties.
Daarom is vertrouwen een echte meerwaarde in online retail. Retailers die inzetten op transparantie, klantvriendelijkheid en persoonlijke service winnen het hart van hun klanten. Dat vertaalt zich in loyaliteit, herhaalaankopen en positieve mond-tot-mondreclame.
Hier zijn enkele praktische tips om meteen mee aan de slag te gaan:
1. Toon wat je verkoopt
Laat niets aan het toeval over. Toon je producten in detail met duidelijke foto’s en productinformatie. Denk aan een algemene productbeschrijving, afmetingen of maattabellen, materialen en onderhoudstips. Bij producten voor baby’s en kinderen zijn leeftijdsaanduidingen ook een goed idee.
Voeg gerust ook reviews toe of toon hoe het product gebruikt wordt. Hoe beter je klant weet wat die koopt, hoe kleiner de kans op een retour of klacht.
Kwaliteit en betrouwbaarheid begint bij slim inkopen
Wil je weten welke producten echt het verschil maken in je webshop? Tijdens onze inkoopevents krijg je de kans om collecties van honderden merken te ontdekken, vergelijken en testen. Stel snel en eenvoudig een onweerstaanbaar aanbod samen die klanten in alle vertrouwen bij jou shoppen.
ontdek onze inkoopevents2. Wees makkelijk bereikbaar
Een duidelijke contactpagina is goud waard. Het toont niet alleen dat je een legitiem bedrijf hebt, maar zorgt er ook voor dat je klanten snel en makkelijk kan helpen. Dat kan bijvoorbeeld via mail, de telefoon of een contactformulier.
Wil je het jezelf makkelijker maken? Overweeg een overzichtelijke FAQ-pagina of live chatbot: zo kunnen klanten snel zelf een antwoord vinden en vermijd je frustraties.
3. Communiceer helder over verzenden, retouren en garantie
Klanten willen precies weten wanneer ze hun bestelling mogen verwachten, hoeveel de verzending kost en hoe een retour in z’n werk gaat. Benoem daarom duidelijk de levertermijnen, verzendkosten, retouropties en garantievoorwaarden. Dat kan je op één overzichtelijke pagina doen of in je FAQ.
Transparant communiceren versterkt je imago als betrouwbare webshop waar klanten met een gerust hart bestellen.
4. Gebruik e-mailcommunicatie slim
E-mail is een krachtig hulpmiddel voor jouw webshop. Je kan dit kanaal inzetten om bestellingen te bevestigen, maar ook om je klanten te informeren over leveringen, om feedback te vragen of zelfs om hen een volgende aankoop te laten doen. Ook voor je fysieke winkel is e-mail een pluspunt.
Meer weten? Lees hoe je e-mails effectief kan inzetten om je winkel te laten groeien.
Kom langs op het retailevent van het jaar
Tijdens de Trademart Retail Happening openen alle departementen de deuren voor een inspirerende dag vol trends, inzichten en ontmoetingen. Ontdek de nieuwste collecties, stel vragen aan exposanten en volg gastlezingen die je helpen jouw winkel (online én offline) sterker te maken.
Meer over de Trademart Retail Happening5. Toon je persoonlijkheid
Authenticiteit verkoopt. Deel wie er achter je merk zit via een leuke nieuwsbrief, maar even goed met een over ons-pagina of via sociale media. Laat zien waar je voor staat: klanten kopen graag bij mensen die ze ‘kennen’. Een herkenbare stijl en oprechte toon maken van je volgers loyale klanten.
Til je collectie en klantvertrouwen naar een hoger niveau
Succesvolle online verkoop begint bij kwalitatieve producten. Bij Trademart vind je moeiteloos de collecties die jouw winkel onderscheiden en je klanten inspireren. Vraag vandaag nog je gratis toegang aan en ontdek meer dan 1000 merken in fashion, home & living en baby & kids.
Vraag gratis toegang aan