Trendrapport: Van Forecast tot For You Page
Trademart bundelt inzichten, cijfers en interviews uit de retailwereld — samen met toonaangevende stemmen zoals Dimitri Valckaert, Jordy-Arthur Vaesen en Dominique Nzeyimana.
Ontdek hoe maatschappelijke evoluties en consumentengedrag trends omzetten in blijvende impact, en lees de volledige interviews met alle experts.

Met wie spraken we? Ontdek de volledige interviews
Download het volledige trendrapport hier
DE TRENDMAKER: Dimitri Valckaert
CEO van TWNS Distribution & Twns the label een modeagentschap dat internationale merken naar de BENELUX-markt brengt
Vertegenwoordigt volgende merken: Rue Mazarine, Deeluxe, Salsa Jeans, Love Joy Victory, Adoré, Miss June, Moliin en twee eigen merken
Founder - samen met echtgenote Tara Bellay - van juwelenmerk Tara JWLS en knitwearmerk Twns the label
Showroom bij Trademart Brussel
Meer dan 20 jaar ervaring in de mode-industrieTwns is genoemd naar hun tweeling Léonard en Théodore, die een voortdurende inspiratiebron zijn
Volledige interview
Welke rol speelt een mode-agentschap zoals TWNS Distribution?
“In onze showroom in hartje Brussel kunnen retailers de merken die we vertegenwoordigen beter leren kennen, nieuwe collecties ontdekken en kledingstukken bestellen. Onze merken worden verkocht in middenklasse boetieks en conceptstores. Voor die spelers is het belangrijk dat de kleding die ze aanbieden kwalitatief en tegelijk betaalbaar is. Dat is hun manier om zich te onderscheiden en de concurrentie aan te gaan met de high street labels. Uit contacten met buyers leren wij veel: wat er speelt in de markt, welke trends en items aanslaan en welke niet, waar de Belgische consument naar op zoek is. Daar kunnen we vervolgens als distributeur, maar ook als merk, op inspelen. Zo tekenen we samen het modelandschap.”
Welke conclusies kan je maken op vlak van trends en mode in België?
“De Belgische consument shopt vrij conservatief. We hebben met Twns the label ooit een prachtige rainbow trui gemaakt. Retailers waren enthousiast, wij ook, maar de Belgische klant kon het minder smaken. Terwijl diezelfde trui in Frankrijk meteen uitverkocht was. Basics doen het bij ons in België altijd beter dan in onze buurlanden. Misschien ligt dat aan onze nuchtere ingesteldheid: kleding moet vooral praktisch zijn, veelzijdig en tijdloos. Hoewel onze Belgische modehuizen tot de absolute wereldklasse behoren, is de doorsnee Belgische consument geen trendsetter, maar eerder een voorzichtige trendvolger.”
Hoe ontstaan trends?
“De meeste merken halen nog steeds de mosterd bij grote modehuizen. Topdesigners zetten de toon, waarna trends doorsijpelen naar de winkelstraten. Ook de digitale wereld is als modespeler niet meer weg te denken: influencers vertalen op hun forum een trend naar een breder publiek en maken op die manier een trend groot, maar de grote lijnen, die starten nog altijd in het creatieve brein van een designer en op de catwalk.
Nostalgie speelt een belangrijke rol in het bepalen van die grote trends. Er wordt altijd teruggegrepen naar een bepaalde periode. Vandaag zijn de de nineties en de jaren 2000 weer in trek. Dichtbij genoeg om er met weemoed naar te verlangen, ver genoeg om terug hip te kunnen zijn. Zo’n stijlperiode krijgt dan telkens een nieuwe, frisse twist.
Binnen die macrotrends heb je talloze microtrends: oversized looks, low waist jeans, bold shoulders, fluokleuren. Sommige blijven, anderen verdwijnen snel. Hoe ‘blijvend’ een trend is, dat is niet altijd te voorspellen. Al kan een combinatie van intuïtie, verkoopsdata en logisch denken je wel helpen om een prognose te maken. Dat kleur een stevige comeback maakt na een lange beige periode is bijvoorbeeld logisch. Misschien tijd om die rainbow trui nog eens boven te halen (lacht).”
We leven in een digitale wereld, hoe belangrijk is fysiek (in)kopen nog?
Showrooms, maar ook modebeurzen zoals Modefabiek in Amsterdam of CIFF in Kopenhagen, blijven ontzettend belangrijk om merken, trends en looks te ontdekken. Je moet de sfeer van een nieuw modeseizoen kunnen opsnuiven: de kleuren, de stoffen, de items écht zien en voelen. Het zijn bovendien voor ons dé momenten om te observeren wat retailers aanspreekt. Wat wordt enthousiast vastgenomen? Wat wordt effectief besteld?
Een foto is uiteindelijk maar een momentopname. We hebben het meermaals meegemaakt dat we een lookbook uitsturen, maar dat buyers pas echt overtuigd raken wanneer ze een item of een stof zelf in handen hebben. Ook de winkelervaring zelf krijgt opnieuw meer waarde. Sinds de coronacrisis merk ik een geleidelijke shift: van onpersoonlijk online shoppen naar de sociale beleving van fysiek winkelen. Service, styling, connectie en ontdekking worden weer gewaardeerd.”
Welke trend hebben jullie zelf mee groot gemaakt?
“We zetten met Twns the label de toon met ons opvallend kleurgebruik. Maar ook met onze storytelling. Als merk moet je vandaag een verhaal vertellen, persoonlijkheid uitdragen. Twns The Label is een merk waarin de komst van onze tweelingjongens een centrale rol speelt. Het is hun speelsheid, kracht en zachtheid die de inspiratie vormt voor onze knitwear.
Persoonlijkheid, authenticiteit en beleving zijn volgens mij dé trends van vandaag én morgen.”
DE TRENDMAKER Jordy Arthur Vaesen
Belgische modeontwerper & content creator
Studeerde mode in Antwerpen
Genomineerd voor de Belgian Fashion Award in de categorie ‘Changemaker of the Year 2023’
Creëert custom made looks voor artiesten als Pommelien Thijs en Merol
Bekend van de VRT MAX-reeks ‘Thrift you up’
449 K volgers op Instagram
Speelt als designer met texturen, kleuren en dimensies
Volledige interview
Wat is jouw grootste inspiratiebron als designer?
“Het klinkt cliché, maar ik haal vooral inspiratie uit het leven zelf: popcultuur, tv-series, musea, ... Evengoed door urenlang te scrollen op Instagram of TikTok, door brain rot reels (lacht). Ik ga zelden bewust op zoek naar inspiratie. Op Pinterest en andere social media zie je vaak dezelfde dingen terug. Voor originele ideeën moet je verder kijken: naar wat er leeft in de wereld. Als designer probeer je een tijdsgeest te vatten. Omdat we nu éénmaal in dezelfde tijd leven, laten veel modemakers zich op hetzelfde moment leiden door dezelfde culturele en maatschappelijke tendensen. Zo ontstaan globale trends.”
Welke trend is op dit moment groot aan het worden?
“We leven in uitdagende tijden: oorlogen, pandemie, klimaatcrisis, wooncrisis... Waar die onrust eerder nog vertaald werd in prikkelvrije, minimalistische designs (remember: ‘quiet luxury’), zie je nu – althans bij early adopters - een drang naar speels escapisme. Niet langer conformeren of ‘opgaan in het interieur’, maar uit de band springen en je unieke persoonlijkheid tonen. We hebben nood aan een injectie fun, als tegenreactie op de ernst van alledag. Dat zie je niet enkel in de mode, maar ook in interieurs: de beige latte frappuccino stijl maakt geleidelijk aan plaats voor kleurrijke designs. Het is een macro-trend die ik alleen maar toejuich en waar ik met mijn wilde, vrolijke designs graag op mee surf. Op social media merk ik firsthand dat deze trend aanslaat.”
Wat maakt dat een bepaalde trend al dan niet doorbreekt?
“Grote tendensen zijn relatief makkelijk te voorspellen. Het is pure wiskunde: actie – reactie. Microtrends zijn veel lastiger, net omdat er zó veel zijn. En omdat je zelden exact weet wie een trend lanceerde: een merk via een slimme campagne? Een modemagazine via sterke content? Een bepaalde community? Of een (goedbetaalde) influencer of celebrity? Een trend breekt door omdat de tijd er rijp voor is en omdat de ‘juiste mensen’ die trend promoten. Mijn ervaring is wel dat hoe harder zo’n trend piekt, hoe sneller hij uitsterft. Kijk naar de Labubu-hype (Pop Mart Dolls als accessoire, nvdr.). Nu die het straatbeeld domineren, weet je dat ze binnenkort passé zullen zijn op social media en dat de volgende microtrend al klaarstaat. It’s the circle of life (lacht).”
Welke rol speelt Social Media in het bepalen van trends?
“Social Media zorgt vooral voor een snellere opeenvolging van trends. Omdat steeds meer mensen content posten online, worden we – binnen dezelfde doelgroep met een gelijkaardig algoritme – continu geconfronteerd met dezelfde looks, dezelfde interieurs, dezelfde levens. Dat wordt snel saai. Daarom ontstaat zowel een drang als een noodzaak om het ‘anders’ aan te pakken en om steeds sneller te gaan experimenteren met trends. Wie als creator wil scoren, die moet opvallen in de massa, die moet zich online onderscheiden. Platformen zoals TikTok of Instagram werken dus vooral als katalysator. Ook omwille van de directe feedback. Als content creator of designer weet je instant – via likes en posts die gedeeld worden - of een bepaalde look al dan niet werkt. Daar kan je slim op inspelen. Ook op die manier gaan trends online leven.
Ontstaan trends nog top-down (vanuit merken en magazines) of toch eerder bottom-up (vanuit creators en online communities)? En hoe zie jij de trendvorming evolueren?
“Vandaag is er een organische en voortdurende kruisbestuiving tussen al deze niveaus. Zoals ik al zei is het moeilijk om te achterhalen wie een bepaalde trend op de kaart heeft gezet. Het is een soort groepsprestatie. Maar ik geloof wel dat brands, magazines én creators zich opnieuw moeten uitvinden, om zo bij te kunnen benen.
Modeshows en fashion weeks waren ooit exclusieve previews om buyers en modejournalisten te inspireren. Vandaag zijn het influencer-events geworden. Catwalklooks verschijnen live op socials, voor een publiek dat niet langer een jaar wil wachten om een trend te shoppen. Designers en merken zullen dus sneller moeten schakelen.
Ook magazines gaan volgens mij opnieuw een belangrijke rol opnemen op vlak van trendsetting. Maar dan in een andere hoedanigheid. Zo maken en kraken vooral cultmagazines vandaag de trends. Ook dit is zo’n typische tegenbeweging. Net zoals we weer slow coffee maken en vinyl platen kopen, duiken we opnieuw in exclusieve modebladen.
Voor merken en content creators online is de uitdaging: opvallen in een oververzadigd medialandschap. Je trickt al lang geen mensen meer met een simpele influencer-advertentie. Je moet emoties raken, een leefwereld scheppen, inspirerende ambassadeurs hebben en een ervaring verkopen in plaats van enkel een product. Je verhaal moet kloppen, én je moet authentiek blijven. Eigenheid is vandaag de allergrootste trend. Op elk niveau.”
TRENDMAKER/TRENDWATCHER: Dominique Nzeyimana:
Mode-expert en trendwatcher / Style & Culture Editor en Coördinator bij ELLE België
Heeft al 20 jaar ervaring als modejournalist bij onder andere ELLE, De Morgen en onafhankelijke titels zoals het bekroonde Patta Magazine
Host van de podcast The Most waarin ze modeiconen en aanstormend talent interviewt
Werkt als journalist en auteur nauw samen met fashion designer Walter Van Beirendonck en graphic designer Paul Boudens.
Hun boek Draw The World Awake won in 2025 de International Fashion Book Award CEO van content-en communicatieagency KNOTORYUS
Onafhankelijk bestuurslid van Flanders District of Creativity
Volledige interview
Welke trend zal ons modelandschap in de toekomst het meest beïnvloeden?
“Wanneer we het over trends hebben, denken velen meteen aan microtrends. Maar eigenlijk is het – zeker voor merken en winkels - niet relevant of we Labubu’s aan onze handtas hangen of opnieuw skinny jeans dragen. Op het moment dat we ze benoemen, zijn deze microtrends al bijna van het toneel verdwenen. Veel belangrijker zijn de macrotrends die het modelandschap kleuren: deze hebben een veel grotere impact.
Door de verhoogde Amerikaanse importtaksen krijgt de modesector het steeds moeilijker. Het heeft een impact op wat ingekocht en verkocht wordt én dus ook op het straatbeeld. Ik voorspel een decentralisatie van al wat Amerikaans is. Streetwear zal uiteraard nog een belangrijke rol blijven spelen, maar niet langer the American way. Onze modesector zal zich moeten aanpassen. Wil de Belgische modesector gezond blijven, dan zal ze moeten leren om nog meer lokaal te denken en te werken. Die evolutie is overigens al volop bezig in Afrikaanse landen zoals Nigeria en Ghana, en ook in Japan en Korea, waar de jongere merken zich meer en meer op de eigen markten focussen. We moeten van deze voorbeelden leren. Belgische modespelers - en daarmee bedoel ik niet enkel de designers- moeten samenwerken, van elkaar leren en meer van de productie naar eigen land halen. Trademart is - met meer dan 1500 merken onder één dak - een absolute voorloper op vlak van krachten bundelen. Maar omdat de productie- en loonkosten zo hoog zijn, moet onze de overheid uiteraard een meer ondersteunende rol spelen.”
Belgische consumenten zouden bekend staan om hun eerder voorzichtige keuzes. Moeten merken en winkels daar rekening mee houden?
“Ik ben het niet eens met die stelling. Het zijn net Belgen die al decennialang op internationaal niveau het modebeeld bepalen. En dat doen ze net met vooruitstrevende designs. Denk aan Raf Simons, Anthony Vaccarello, Meryll Rogge of Glenn Martens. Veel van de microtrends of silhouetten die je vandaag in de grote ketens ziet hangen, zijn geïnspireerd op hun werk. We mogen het niet vanzelfsprekend vinden dat er in ons kleine land zoveel modetalent ontkiemt. Het is ook geen toeval. Het komt omdat we net zo’n creatieve voedingsbodem hebben, omdat we net géén voorzichtige keuzes maken.
Als we kijken naar de trendsetters, en het zijn de jonge mensen die trends groot maken en de tijdsgeest pushen, dan zijn de meest populaire producten van het moment geen ‘voorzichtige’ quiet luxury-items, maar wel Vibram teenschoenen of een Bottega Veneta tas waarbij je door het vlechtwerk heel goed weet dat het Bottega Veneta is. Mode wordt net voortgeduwd door opvallende en/of herkenbare designs.
Maar alles is afhankelijk van wie je als merk of winkel bent en welke trends voor jou relevant zijn. Wanneer dat van jou niet verwacht wordt, dan zal een felgekleurd modestuk misschien niet aanslaan, terwijl het van merken zoals Walter Van Beirendonck of Essentiel net wel verwacht wordt.
De trendy jongeren die ik rondom mij spot, vormen qua kledingstijl een bont allegaartje. Hun outfits lijken effortless, terwijl ze er net hard over nadenken: protest shirts, zelfgemaakte kledij, vintage, high fashion ... Met de items die jongeren dragen maken ze steevast een statement. Het is een manier om hun politiek engagement door te drukken. Daar moeten modemakers in de toekomst rekening mee houden. Eigenlijk zou iedereen die in de mode werkt nauw in contact moeten staan met Gen Z en A om te weten wat er leeft bij deze generaties.”
Social media zijn niet meer weg te denken als trendplatform. Spelen ze een grotere rol ten koste van andere media?
“Nieuwe trends ontwikkelen zich nog steeds in het creatieve brein van topontwerpers. Zij leren op de modeacademie net om niet naar anderen te kijken, ook niet naar social media. Wel gebruiken ze online trendsetters – denk aan A$AP Rocky of Kim Kardashian – om hun merk te versterken. Eén van de redenen dat er tijdens een modeweek opvallend veel zelfde trends op de catwalk verschijnen, is omdat veel brands dezelfde stoffenbeurzen aandoen en daar ontstaan wel gelijkaardige patronen en kleuren: denk vandaag aan suède of de ‘new neutrals'. Content creators lichten vervolgens deze trends op hun platform uit, waardoor de trends op social media gaan leven en versterkt worden. Social media hebben de rol van klassieke media overgenomen. Omdat ze sneller zijn. Als magazines niet mee op de online-trein springen, dan zullen ze hun relevantie als trendsetters verliezen. Bij ELLE willen we groeien tot een mode- en cultuurhub, voor mensen en merken die mode tot leven willen zien komen in print, maar ook op social media, op onze website, via podcasts en live events. Zo creëer je in één huis een grote community.”
Hoe kunnen winkels en merken in de toekomst groeien?
“In de mode- en retailwereld draait het niet meer alleen om verkopen, maar om het opbouwen van een community en van een duurzame relatie met je cliënteel. Zeker in uitdagende tijden willen mensen graag ergens deel van uitmaken, zich thuisvoelen bij gelijkgezinden. En dus is het belangrijk dat merken en winkels iets teruggeven aan de consument: events, ontmoetingen, storytelling ... Ik weet het, dat klinkt vermoeiend, de modesector heeft het al zwaar. En toch zit dààr wel de toekomst. De Antwerpse skatewinkel Lockwood had dat al heel vroeg begrepen. Zij startten een skate-team, gaven jonge skaters ruimte en mentoring en lieten hen meedraaien in de winkel. Zoveel jaar later komen die eerste klanten met hun eigen kinderen terug. Zo krijg je een bruisende community die generaties overspant. Die verbinding is belangrijk én gebeurt zowel offline als online. Mensen willen producten voelen en beleven, maar ook snelle, authentieke content op social media. Het is belangrijk dat je daarbij in gedachten houdt wat relevant is voor je merk, wie je publiek is en op welke platforms jouw klanten actief zijn.”
Op de hoogte blijven van onze Trendrapporten?
Laat je emailadres hier achter en blijf up to date van de laatste marktinzichten en retailtrends.